عدد 13 و رموز آن


وب سایت رسمی جواد قاسمیان(13)

بچه ننه دارم برات . . . .

 

قدما اعتقاد داشتند كه حاصل جمع 12+1 عددي نحس است هر گونه توجه وعمل به توصيه وحرف آنها اين تصورات را به وجود خواهد آورد كه حداقل در هفته دوم از ماه تولد فرزندي كه همانا سيزدهمين روز از تولدش است بايد والدين 24 ساعت بر خود بلرزند ودر انتظار حوادث وحشتناك باشندويا وقتي به سن 13 سالگي مي رسد به مدت يك سال تمام نگران او باشند .
ويا در هنگام اجاره اتاق در هتل اتاقي كه روي آن شماره 13 ثبت شده از اجاره آن خودداري كنيم به راستي در تاريخ چه اتفاقي در روز 13 افتاده است كه شوم وترس آور بوده وداغ آن بر پيشاني عدد 13 نشسته است؟
با بررسي تاريخ وگذشته ايران شايد به خاطر كشته شدن ناصرالدين شاه در روز سيزده ارديبهشت باشد بعد از اينكه ناصرالدين شاه فرمان مشروطه را در سال 1324 شمسي (1285 خورشيدي) امضاء كرد قرار شد جشن پنجاهمين سال پادشاهي در 17 ارديبهشت برگزار شود از قضا در روز 13 ارديبهشت كه پادشاه به زيارت شاه عبدالعظيم در ري رفت ميرزا رضاي كرماني كه با لباس زنانه به وي عريضه اي داد تا بخواند در حين خواندن عريضه فرصت را مغتنم شمرد وبا شليك 3 گلوله او را كشت.
از طرفي در نزد انديشمندان رياضيدان نيز عدد13 بد قلق مي باشد زيرا با كمي توجه ودقت مي توان متوجه شد كه عدد 12 قابليت بخش پذيري بسيار بالايي دارد وبه پنج مقسوم كامل وچهار مقسوم با خارج قسمت غير اصم وبدون باقيمانده قابل تقسيم است اما در مورد 13 اين قابليت ها بدقلق است.
واينچنين تفكراتي هر چند مبهم كه علت آن در دست نيست.
در ساير كشورهاي جهان نيز ديده شده از جمله در فرانسه اگر خانواده اي تعداد مسلمانانش به13 نفر برسد بر ميزبان واجب مي شود كه تعداد مهمانان يا به 12 نفر تقليل داده شود ويا به 14 نفر افزايش يابد.
- در امريكا به جاي عدد 13 مي نويسند"12 Bis "يا 12 مكرر"
- در سوئد اگر جمعه به سيزدهم بيفتد نحس است وبايد منتظر رويدادهاي غير منتظره بود.
- درسوئیس چون لئونهارد اويلر دانشمند رياضيدان 13 فرزند داشت وفقط 5 نفر به سن نوجواني رسيدند ودر نهايت 3 نفر باقيماندند بنابراين اين عدد را نحس مي دانند
- درباختر افغانستان به علت نحس بودن عدد 13 نخستين چهارشنبه سال را جشن مي گيرند.
- در ايران نواحي كرمان نخستين شنبه سال نو را جشن مي گيرند ودر استان سمنان در روز 14 فروردين جشن مي گيرند.

* گذشته از همه ي اين طرز تفكرات به خاطر نحس بودن عدد 13 جا دارد به خوش يمني اين عدد هم اشاره داشته باشيم:
به نقل از سفرنامه ادوارد پولاك پزشك اتريشي ناصرالدين شاه ومعلم مدرسه دارالفنون در روز 13 فروردين زنان تهراني به دشت وصحرا مي روند وجشن مي گيرند ويا به نقل از سفرنامه "مارنا شيل"همسر وزير مختار بريتانيا زنان در روز 13 به باغ سفارتخانه بريتانيا مي آمدند وبه جز باغبان ها هيچ مردي در آن جا نبود واين روز را جشن مي گرفتند.
واما زنان هم ميهن ارمني ما در 13 ژانويه وزنان ارمني اصفهان 13 ماه فوريه را جشن مي گيرند.
در ديگر نواحي افغانستان به جز باختر آن روز سوم وگاها روز 13 فروردين را روز" نوروز زنان" مي نامند.
در ايران در سنگسر ويا طبرستان ومانزندران پسران جوان در اين روز به نامزدهايشان هديه پيشكش مي كنند.

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نوشته شده در چهار شنبه 12 بهمن 1390برچسب:,ساعت 17:53 توسط جواد قاسمیان| |


Power By: LoxBlog.Com